‘Wanneer
Natuurmonumenten in 1997 eigenaar wordt van Tiengemeten verschijnen al snel de
eerste Schotse Hooglanders in de buitendijkse gebieden. Binnendijks ploegen de
boeren rustig voort. Na verloop van tijd ontdekt een stier, door de eilanders
Johnny Walker genoemd, de landbouwproducten aan de andere kant van het prikkeldraad.
Met één hoorn tilt Johnny het prikkeldraad op waardoor de krammen tot drie
palen ver losspringen. Hij kruipt door het gat en wandelt het walhalla van
voedsel binnen. Johnny is met de fles grootgebracht omdat zijn moeder kort na
zijn geboorte is overleden. Daarom is hij niet bang voor mensen. Aanvankelijk
laat Johnny zich makkelijk door het gat terugdrijven en worden de krammen vernieuwd.
De volgende morgen liggen alle krammen er weer uit. Na twee weken wil Johnny
niet meer terug naar de buitendijkse gebieden en valt zijn belagers aan. Hiermee
tekent hij zijn doodvonnis.’( Uit: Over het Vuile Gat naar Tiengemeten van Ton
van der Graaf)
Ik kijk zojuist naar het journaal en zie de beelden van
vluchtelingen voor wie grenzen worden afgesloten. Ik zie even later verhitte
discussies, geen dialoog, in de Tweede Kamer met Geert Wilders in de hoofdrol.
Stellingen worden betrokken en de nuance verdwijnt waar de mening verschijnt.
En ik vraag mij af welke grenzen er zijn aan de openheid en welke openheid
gewenst is aan de grenzen.
Dijken. Grenzen. We zijn er goed in. Vechten tegen het
wassende water en voor het behoud van onze autonomie. En ieder jaar klinkt de
aarde onder onze voeten in met een centimeter. In honderd jaar een meter. Nous,
aprés le deluge. De zondvloed is voor onze kinderen en onze kleinkinderen. En
we hebben de keuze of het verhogen van onze dijken en vechten tegen het water
of leren omgaan met het water in de wetenschap dat er eens een overstroming zal
zijn.
Op dit moment wordt de illusie gewekt dat Europa
overstroomt. Volloopt met vluchtelingen. Zandzakken voor de deur, dijk- en
gewetensverzwaring. Mensen met diarrhee, of is het toch gewoon een oefening met
een getrainde acteur?, en een diarrhee van woorden van emotioneel incontinente
politieke leiders, of zijn het maar gewoon acteurs?, worden van het toilet
geplukt en het land is in rep en roer. Zijn we nou helemaal van de pot gerukt?
'De aarde ontvouwt
zich als een immens tapijt, zonder grenzen, zonder begin of einde', jubelde
de fotograaf Nadar nadat hij in 1858 aan boord van een luchtballon was
opgestegen. Wie zich maar ver genoeg verwijdert, ziet de aarde als een reeks
vlakken, strepen en stippen; afstand leidt tot abstractie. En abstractie maakt
radicale ingrepen mogelijk. Afstand, abstractie, aftasten, afstemmen. Maar dan
moet je wel willen kijken, kijken, kijken tot het licht er uit ontspringt, luisteren en vooral voelen. ‘Als ik in jouw schoenen
stond, hoe zou ik dan behandeld willen worden?’
Bestaan er werkelijk grenzen? Grenzen zijn lijnen op de
kaart. En dat is soms best fijn. Het wordt pas een probleem als we die grenzen
gaan zien als de realiteit. Of het nu de mannen van de Apollo 12, onze eigen
Wubbo Ockels of André Kuipers waren of de bovengenoemde Nadar, de ervaring van
afstand liet hen zien, beleven dat alles in wezen één is. Alles komt uit alles
voort en is met alles verbonden. Voor al deze mensen was de ervaring van
afstand er tegelijkertijd één van sublieme schoonheid waarin ze ervoeren dat
grenzen slechts kunstmatig getrokken lijnen zijn. En hoe zie je die? Als
verbindings- of als scheidingslijn? Lijnen verenigen en verbinden net zo goed
als ze verdelen en onderscheiden. Lijnen zijn schijnbare tegenstellingen, twee
kanten van dezelfde medaille, twee manieren van kijken naar hetzelfde. Iets wat
uiteengaat komt ook weer bij elkaar.
Celebrate or Celebate? Ik weet wel wat ik kies. Laten we de
verschillen vieren. Alleen dat maakt een systeem rijk en sterk. Niks
harmoniseren, niks nivelleren. Dat haalt alle zuurstof weg, het trekt vacuüm en
zorgt voor afsterving. Geef de verschillen de ruimte om te zijn wat ze willen
zijn. Accentueer ze nog verder als ze dat zelf willen. Laat de creatieve
krachten creatiever worden en stabiliteitszoekende krachten stabieler.
Uiteindelijk gaat het er om dat je doet wat je
niet laten kunt. Of je nu Jesse, Geert, Mark, Alexander, Jannie, Truus
of Alje heet. Of Johnny Walker.
Hoe ik nu werkelijk zelf denk over het
vluchtelingenvraagstuk? Ik heet ze van harte welkom. Natuurlijk!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten