Bij metrostation
Spaklerweg stap ik uit. Het bonkende geluid van heipalen. Drie hijskranen
dansen op eenzame hoogte. Op een van de kranen lees ik Max Hijsvermogen. Zal de
bestuurder wel zijn. Kronkels in mijn geest. Zie in 1 keer de parallel tussen
besturen en hijskranen. Hoe wordt de hijscapaciteit bepaald? Wanneer knikt de
mast? Ik sta even stil en vind op internet het antwoord : het hijsvermogen van
kranen is afhankelijk van veel factoren. Belangrijkste is echter dat hij stevig
verankerd moet zijn en niet meer moet hijsen dan hij aankan. Een goede
machinist weet dat. Zouden die andere bestuurders op grote hoogte zich ook
moeten realiseren.
Het is vroeg, een
strakblauwe hemel, bezwete lijven in erotisch dynamische hardlooppakjes,
roeiers op de rivier. Op het terras van tHuis aan de Amstel zie ik mannen met
grijze haren en mooi geklede vrouwen met elkaar in gesprek. Harry Starren maakt
zich los van het gezelschap en ontvangt mij hartelijk. Ik ben blij dat hij mij
heeft uitgenodigd. Hij is een meesterlijk verbindende verhalenverteller en ik
erken daarin zijn meesterschap. Ik ben graag in zijn buurt al heb ik geen idee
waarom hij mij heeft uitgenodigd. Dat verandert al snel als ik mij voorstel aan
de eerste de beste dame van het gezelschap. Desirée.
‘Wie zal zeggen dat wat wij wensen werkelijk
bestaat? Het is als met de wegen op aarde. Eerst zijn er geen wegen maar ze
ontstaan als vele mensen in dezelfde richting lopen.’(Lee Sjuun) Het
gesprek neemt geen aanloop. Is open, ongepland en onverwacht relevant.
Al snel blijkt dat
we op dezelfde weg en in dezelfde richting lopen. Dezelfde droom delen: een
school starten. Desirée vertelt over haar wensdroom mbo-scholen te stichten die uitgevallen of
werkloze jongeren aan een baan helpen: De WijScholen. Klik. Ik ben ingehaakt.
Ik vertel haar over het Ithaka project, mijn werken met moeilijke doelgroepen. Over ontspoorde
jongeren. En zijn zij ontspoord of wordt hen hun spoor ontnomen? Ik vertel haar
over de uitgangspunten van mijn nieuwe initiatief: the School of Relevance.
Niet proberen school interessant of relevant te maken maar het interessante of
relevante ingang te laten zijn voor het proces van leren en ontwikkelen voor
jonge pas afgestudeerde jongeren. Werken vanuit relevantie betekent de vinger leggen op het vitaalste
in de mens en toegang zoeken tot de essentie en de kern van de integriteit van
een kind of volwassene. En dat vereist Meesterschap.
Harry herneemt het
woord, verbreekt zijn zwijgen en introduceert een aantal van zijn gasten en
laat daarna weer het gesprek aan ons.
Naast een gedeelde
wensdroom voor de toekomst blijken we ook een gedeeld verleden te hebben. Randgroepjongeren.
Rieneke de gezinshulp. Het blauwe vluchtkoffertje. Ziekte en geweld. Meedelen
is zo veel meer dan elkaar iets vertellen. Deel. Leed. Verleden. Verdelen.
Delen in verbondenheid. We zoeken grenzen op die er vaak niet blijken te zijn. ‘This is where the energy is highest, when
we meet at our true edges.’ (Christofer Bache; the Living Classroom) Alleen
aan de rand wordt geleerd.
De Meester nodigde
ons uit om naar de rand te gaan, hij keek, wij vlogen. Bij het afscheid nemen
hoor ik Harry tegen An Kramer zeggen: ”Ik
ga naar binnen. De rekening betalen.” De Harmonie glijdt zacht voorbij
terwijl de hijskranen hun dansje doen aan de wal.
Dank je wel Harry.
(Sunweb)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten