vrijdag 17 juli 2015

Manifest School of Relevance

Scholing van Aandacht

Inleiding

Gebrekkig onderwijs, pedagogische routine en een stijl van lesgeven die, bewust of niet, cynisch is in zijn louter utilitaire doeleinden, zijn rampzalig. Ze rukken hoop de wortels uit. Slecht onderwijs is, bijna letterlijk, moorddadig en metaforisch gezien, een zonde. Het verlaagt de student, het reduceert het onderwerp dat wordt gepresenteerd tot grijze zinloosheid. Het druppelt in het bewustzijn van een kind of de volwassene het bijtendste zuur, verveling, het moerasgas van saaiheid. ‘(George Steiner; het Oog van de Meester)

In de turbulente tijden waarin we leven is onze visie op leren en ontwikkelen aan een grondige herziening toe. Ondanks vele pogingen om het onderwijs interessant en relevant te maken, vraagt deze tijd om dit proces van leren en ontwikkelen volledig om te draaien. Het gaat er niet om het onderwijs interessant maken maar het interessante, relevante als uitgangspunt van leren te nemen. Werken vanuit relevantie betekent de vinger leggen op het vitaalste in de mens en toegang zoeken tot de essentie en de kern van de integriteit van een kind of volwassene. En dat vereist Meesterschap. Een Meester dringt binnen, breekt open, hij kan braakleggen om uit te wissen en op te bouwen.

Leren is alleen mogelijk voor diegenen die leren zichzelf te volgen om van daaruit het geheel te dienen. En dat heeft alles te maken met weten wie je bent en waar je vandaan komt. Je karakter en de ervaring van gemeenschappelijkheid zijn belangrijker dan skills. En dat kan op vele manieren. Eén daarvan is the School of Relevance, mijn gedroomde school waarin het relevante in- en uitgangspunt van het leren is. Waarin Meesters op diverse gebieden beschikbaar zijn om te spiegelen op relevante vragen van Leerlingen, hen hun diepste intenties leren te (her) ontdekken en daarmee hen dwingen tot een grensoverstijgende beweging en ervaring. En deze ten dienste te stellen van de gemeenschap.  


2      De weg naar binnen is de weg naar buiten

De School of Relevance is een leerwerkgemeenschap die aan jonge mensen, aan de start van hun carrière , ruimte biedt aan hun ontwikkeling door het openen van nieuwe perspectieven in wat het in dit dynamische, turbulente tijdperk betekent medewerker, mens en medemens te zijn. En toekomstig leider. Zingeving, zicht op impact en verbindend vermogen zijn essentiële kenmerken van dat leiderschap en vormen daarmee dus ook de ruggengraat van de SoR. 

De School wil ruimte bieden voor richting, relatie, resultaat en rekenschap.Met reflectie en analyse als sterke basis.De School of Relevance wil een doorwaadbare Plaats zijn waar jonge mensen:
o   leren objectiever naar de werkelijkheid te kijken, ongestoord door mentale modellen/ frames;
o   leren zichzelf te begrijpen, te aanvaarden en te sturen;
o   leren nieuwsgierig te zijn, onzekerheid te verwelkomen en te verdragen/ kwetsbaar te zijn;;
o   leren te vertrouwen op hun kwaliteit hoe extreem de uitdagingen ook mogen zijn;
o   leren zichzelf te organiseren zonder de behoefte aan applaus of erkenning;
o   leren te opereren vanuit een open, ontvankelijke, afwachtende, stille mind zonder het voelen van de noodzaak om te oordelen of te labelen of het vroegtijdig innemen van een standpunt;
o   leren te leren van en samenwerken met anderen;
o   leren zowel rationeel analytisch te zijn als relationeel en intuïtief;
o   leren vrij te zijn van digitaal denken in zwart of wit maar juist de relaties tussen de verschillende elementen te duiden;
o   leren dankbaar te zijn voor en genieten van het werk dat ze mogen verrichten;
o   leren elke mogelijkheid te verwelkomen om zich te bekwamen in zijn of haar vaardigheden op het gekozen vakgebied maar zich ook ontwikkelen op het gebied van mededogen en inzicht, zelfs onder extreme omstandigheden;
o   leren af te zien van het najagen van de bedrieglijke veiligheid van zekerheid en stabiliteit;
o   leren in te zien dat aan alle problemen complexe oorzaken ten grondslag liggen;
o   leren polariserende dynamieken van deze tijd tegen te gaan;
o   leren in hun daden het vertrouwen te belichamen dat wij mensen ons door alles heen kunnen slaan als we maar samen zijn;
o   leren even zorgzaam en liefdevol voor zichzelf als voor anderen te zijn;
o   leren tijd te nemen voor rust, reflectie en vernieuwing;
o   leren met ernstige vreugde bij te dragen aan een mooiere wereld.

3      Aanleiding

When an old culture is dying, the new culture is born from a few people who are not afraid to be insecure. (Rudof Bahro)
Het antwoord op de uitzonderlijke vraagstukken van vandaag en morgen is niet gelegen in het verder optimaliseren van systemen en structuren maar in het realiseren van een nieuwe geestesgesteldheid, van een ander gevoel, een ander besef van relaties tussen mensen onderling.

Identiteiten worden vloeibaar. Van mens, merk, werk en wereld. Woorden die onze tijd beschrijven: chaotisch, onzeker, woelig, onbeheersbaar, turbulent, complex. Het leven verandert voortdurend, maar verandering is nooit willekeurig. Er zijn altijd oorzaken en condities. Verandering houdt nooit op en vloeit altijd zonder uitzondering en volkomen voorspelbaar voort uit één enkele oorzaak: identiteit.

Identiteit is de lens waardoor we de wereld interpreteren en aan de hand waarvan we onze reacties bepalen. Wie willen we zijn in dienst van deze tijd van voortdurende veranderingen? Waar gaat het in de kern om? Het onderzoeken van die kern vraagt een grote gevoeligheid en het  vermogen om te kunnen gaan met ontregeling en paradoxen. Noem het een Scholing van de Aandacht. En waar doe je dat beter dan in de buurt van een Meester? Wat we gewoonlijk onderzoek noemen, is binnen de School of Relevance een voortgezette masterclass waarin de leerling, novice, apprentice langzaam maar zeker begint te zien, te horen en ook te voelen zoals zijn of haar Leermeesters dat doen. Dit leerproces is transformationeel van aard. Het beïnvloedt de manier waarop je denkt en voelt; je verandert er fundamenteel door. En daarmee je leef- en werkomgeving. Voelbaar en waarneembaar!



4      De Meesters


Come to the edge, he said.
We don’t dare Master.
Come to the edge, he said.
And they came and he pushed and they flew. (Apollinaire)

Wat laat ik na of wat laat ik na? Nalatigheid of Nalatenschap? Iedereen die zijn vak verstaat, wil dat overdragen aan mensen die gretig zijn en willen leren. Een Meester is een Professional die zijn haar of zijn vak verstaat en is tegelijkertijd iemand die de diepere drive van zijn Leerling en van de Tijd verstaat en kent. Die in dienst wil staan van de enorme uitdagingen en extremiteiten waar we mee moeten, mogen dealen. Die weet dat van alle veranderkrachten identiteit het dwingendst is; ze is de essentiële overweging aan het begin, midden en einde van elke verandering. Ontdekken wie we (willen) zijn vraagt om Discipline, Doorzettingsvermogen, Vertrouwen en Toewijding. En om Aandachtig Aanwezig te zijn. Alleen Meesters zijn in staat om dit in Leerlingen wakker te maken.

Van de Meesters die verbonden zijn aan de School of Relevance mag verwacht worden dat ze:
  •   hun vak verstaan;
  •  geleerd hebben van voorspoed en tegenslag;
  • als geen ander het vermogen hebben en dit ook inzetten om het toekomstig potentieel van hun Leerlingen aan te spreken;
  •  een onkreukbaar vertrouwen hebben in de grootsheid en goedheid van de mens;
  • zich met hart en ziel inzetten om een leefbare wereld te realiseren;
  • een atmosfeer weten te creëren waar vanuit compassie geleerd mag worden aan het vergroten van vertrouwen en vreugde;
  • de uitdagingen tegemoet treden met speelse ernst vanuit het besef dat spel en vreugde, een speelse geest een belangrijke voorwaarde is om te leren;
  • leerlingen ondubbelzinnig steunen, uitnodigen, uitdagen om het geleerde te integreren en toe te passen in hun dagelijkse leven;
  •  
 





1 opmerking:

  1. Mooi pleidooi dat meer verdient dan lezen. Wanneer kom je langs om misschien een glimp op te vangen van je ideaal? Het bruist en stroomt !! Geweldige dynamiek die veel vraagt van deelnemers, maar ook veel opbrengt. Meer dan ik had kunnen dromen.

    BeantwoordenVerwijderen