Scholing van Aandacht
Inleiding
‘Gebrekkig
onderwijs, pedagogische routine en een stijl van lesgeven die, bewust of niet,
cynisch is in zijn louter utilitaire doeleinden, zijn rampzalig. Ze rukken hoop
de wortels uit. Slecht onderwijs is, bijna letterlijk, moorddadig en
metaforisch gezien, een zonde. Het verlaagt de student, het reduceert het
onderwerp dat wordt gepresenteerd tot grijze zinloosheid. Het druppelt in het
bewustzijn van een kind of de volwassene het bijtendste zuur, verveling, het
moerasgas van saaiheid. ‘(George Steiner; het Oog van de Meester)
In de turbulente tijden waarin we leven is onze visie op
leren en ontwikkelen aan een grondige herziening toe. Ondanks vele pogingen om
het onderwijs interessant en relevant te maken, vraagt deze tijd om dit proces van
leren en ontwikkelen volledig om te draaien. Het gaat er niet om het onderwijs interessant maken maar het interessante, relevante
als uitgangspunt van leren te nemen. Werken vanuit relevantie betekent de
vinger leggen op het vitaalste in de mens en toegang zoeken tot de essentie en
de kern van de integriteit van een kind of volwassene. En dat vereist
Meesterschap. Een Meester dringt binnen, breekt open, hij kan braakleggen om
uit te wissen en op te bouwen.
Leren is alleen
mogelijk voor diegenen die leren zichzelf te volgen om van daaruit het geheel
te dienen. En dat heeft alles te maken met weten wie je bent en waar je
vandaan komt. Je karakter en de ervaring van gemeenschappelijkheid zijn
belangrijker dan skills. En dat kan op vele manieren. Eén daarvan is the School of Relevance, mijn gedroomde
school waarin het relevante in- en uitgangspunt van het leren is. Waarin
Meesters op diverse gebieden beschikbaar zijn om te spiegelen op relevante
vragen van Leerlingen, hen hun diepste intenties leren te (her) ontdekken en
daarmee hen dwingen tot een grensoverstijgende beweging en ervaring. En deze
ten dienste te stellen van de gemeenschap.
2 De weg naar binnen is de weg naar buiten
De School of
Relevance is een leerwerkgemeenschap die aan jonge mensen, aan de start
van hun carrière , ruimte biedt aan hun ontwikkeling door het openen van
nieuwe perspectieven in wat het in dit dynamische, turbulente tijdperk betekent
medewerker, mens en medemens te zijn.
En toekomstig leider. Zingeving, zicht op impact en verbindend vermogen zijn essentiële kenmerken van dat leiderschap en vormen daarmee dus ook de ruggengraat van de SoR.
De School wil ruimte bieden voor richting, relatie, resultaat en rekenschap.Met reflectie en analyse als sterke basis.De School of Relevance wil een doorwaadbare Plaats zijn waar jonge mensen:
De School wil ruimte bieden voor richting, relatie, resultaat en rekenschap.Met reflectie en analyse als sterke basis.De School of Relevance wil een doorwaadbare Plaats zijn waar jonge mensen:
o leren objectiever naar de werkelijkheid te kijken,
ongestoord door mentale modellen/ frames;
o leren zichzelf te begrijpen, te aanvaarden en te sturen;
o leren nieuwsgierig te zijn, onzekerheid te verwelkomen en
te verdragen/ kwetsbaar te zijn;;
o leren te vertrouwen op hun kwaliteit hoe extreem de
uitdagingen ook mogen zijn;
o leren zichzelf te organiseren zonder de behoefte aan
applaus of erkenning;
o leren te opereren vanuit een open, ontvankelijke,
afwachtende, stille mind zonder het voelen van de noodzaak om te oordelen of te
labelen of het vroegtijdig innemen van een standpunt;
o leren te leren van en samenwerken met anderen;
o leren zowel rationeel analytisch te zijn als relationeel
en intuïtief;
o leren vrij te zijn van digitaal denken in zwart of wit
maar juist de relaties tussen de verschillende elementen te duiden;
o leren dankbaar te zijn voor en genieten van het werk dat
ze mogen verrichten;
o leren elke mogelijkheid te verwelkomen om zich te
bekwamen in zijn of haar vaardigheden op het gekozen vakgebied maar zich ook
ontwikkelen op het gebied van mededogen en inzicht, zelfs onder extreme
omstandigheden;
o leren af te zien van het najagen van de bedrieglijke
veiligheid van zekerheid en stabiliteit;
o leren in te zien dat aan alle problemen complexe oorzaken
ten grondslag liggen;
o leren polariserende dynamieken van deze tijd tegen te
gaan;
o leren in hun daden het vertrouwen te belichamen dat wij
mensen ons door alles heen kunnen slaan als we maar samen zijn;
o leren even zorgzaam en liefdevol voor zichzelf als voor
anderen te zijn;
o leren tijd te nemen voor rust, reflectie en vernieuwing;
o leren met ernstige vreugde bij te dragen aan een mooiere
wereld.
3 Aanleiding
When an old culture is dying, the new
culture is born from a few people who are not afraid to be insecure. (Rudof Bahro)
Het antwoord op de uitzonderlijke
vraagstukken van vandaag en morgen is niet gelegen in het verder optimaliseren
van systemen en structuren maar in het realiseren van een nieuwe
geestesgesteldheid, van een ander gevoel, een ander besef van relaties tussen
mensen onderling.
Identiteiten
worden vloeibaar. Van mens, merk, werk en wereld. Woorden die onze tijd
beschrijven: chaotisch, onzeker, woelig, onbeheersbaar, turbulent, complex. Het
leven verandert voortdurend, maar verandering is nooit willekeurig. Er zijn
altijd oorzaken en condities. Verandering houdt nooit op en vloeit altijd
zonder uitzondering en volkomen voorspelbaar voort uit één enkele oorzaak: identiteit.
Identiteit is de
lens waardoor we de wereld interpreteren en aan de hand waarvan we onze
reacties bepalen. Wie willen we zijn in dienst van deze tijd van voortdurende veranderingen? Waar gaat
het in de kern om? Het onderzoeken van die kern vraagt een grote gevoeligheid
en het vermogen om te kunnen gaan met
ontregeling en paradoxen. Noem het een Scholing
van de Aandacht. En waar doe je dat beter dan in de buurt van een Meester?
Wat we gewoonlijk onderzoek noemen, is binnen de School of Relevance een
voortgezette masterclass waarin de leerling, novice, apprentice langzaam maar
zeker begint te zien, te horen en ook te voelen zoals zijn of haar Leermeesters
dat doen. Dit leerproces is transformationeel
van aard. Het beïnvloedt de manier waarop je denkt en voelt; je verandert er
fundamenteel door. En daarmee je leef- en werkomgeving. Voelbaar en
waarneembaar!
4 De Meesters
Come to the edge, he said.
We don’t dare Master.
Come to the edge, he said.
And they came and he pushed and they
flew. (Apollinaire)
Wat laat ik na of
wat laat ik na? Nalatigheid of Nalatenschap? Iedereen die zijn vak verstaat,
wil dat overdragen aan mensen die gretig zijn en willen leren. Een Meester is
een Professional die zijn haar of zijn vak verstaat en is tegelijkertijd iemand
die de diepere drive van zijn Leerling en van de Tijd verstaat en kent. Die in
dienst wil staan van de enorme uitdagingen en extremiteiten waar we mee moeten,
mogen dealen. Die weet dat van alle veranderkrachten identiteit het dwingendst
is; ze is de essentiële overweging aan het begin, midden en einde van elke
verandering. Ontdekken wie we (willen) zijn vraagt om Discipline,
Doorzettingsvermogen, Vertrouwen en Toewijding. En om Aandachtig Aanwezig te zijn. Alleen Meesters zijn in staat om dit
in Leerlingen wakker te maken.
Van de Meesters
die verbonden zijn aan de School of Relevance mag verwacht worden dat ze:
- hun vak verstaan;
- geleerd hebben van voorspoed en tegenslag;
- als geen ander het vermogen hebben en dit ook inzetten om het toekomstig potentieel van hun Leerlingen aan te spreken;
- een onkreukbaar vertrouwen hebben in de grootsheid en goedheid van de mens;
- zich met hart en ziel inzetten om een leefbare wereld te realiseren;
- een atmosfeer weten te creëren waar vanuit compassie geleerd mag worden aan het vergroten van vertrouwen en vreugde;
- de uitdagingen tegemoet treden met speelse ernst vanuit het besef dat spel en vreugde, een speelse geest een belangrijke voorwaarde is om te leren;
- leerlingen ondubbelzinnig steunen, uitnodigen, uitdagen om het geleerde te integreren en toe te passen in hun dagelijkse leven;
Mooi pleidooi dat meer verdient dan lezen. Wanneer kom je langs om misschien een glimp op te vangen van je ideaal? Het bruist en stroomt !! Geweldige dynamiek die veel vraagt van deelnemers, maar ook veel opbrengt. Meer dan ik had kunnen dromen.
BeantwoordenVerwijderen