maandag 21 december 2015

Vertrekpunt



Iets begint, een lijn, raakt los van zijn uitgangspunt, gaat misschien roekeloos ver weg, maar verwijdert zich nooit definitief van zijn oorsprong: met een zekere regelmaat keert hij op zijn schreden terug, herinnert, terwijl hij zich in nieuwe vormen realiseert, aan het punt van waaruit hij vertrok. (Paul Klee)

De eerste keer dat ik deze zin las, wist ik dat er een diepere betekenis in zat, maar ging die toch aan mij voorbij. Met een zekere regelmaat pakte ik het boek, de Evenwichtskunstenaar van Cyril Offermans, weer uit de kast en bladerde mij door de vele ezelsoren heen tot ik dit citaat weer tegenkwam. Je moet zin hebben om de zin te zien. En andersom natuurlijk. Je moet de zin ergens van in zien om zin te krijgen. ‘Dan maak je maar zin’, bromde mijn vader als ik iets niet wilde doen omdat ik er de zin niet van in zag. Terwijl ik dit schrijf, vraag ik mij af waarom mijn vader op komt als ik het over de boodschap van Paul Klee wil hebben. Terug naar het citaat van Klee in de wetenschap dat ik toch weer tot mijn vader terugkeer. 

Om die veranderende herhaling, die corresponderende beweging, die tragische maar ook gelukkig makende Wiederkehr des Immergleichen was het Paul Klee bovenal te doen, schrijft Offermans. Herhaling, regelmaat, ritmische patronen. Zien hoe een knop zich vormt, hoe een boom groeit, hoe een bloem bloeit. Een blik werpen in de werkplaats van de schepping.  Voor Klee ligt daar, in de natuur, het geheim. En dat vraagt aandacht. Niet te snel willen handelen maar aarzelende vragen stellen. Ons weten wordt gevormd door de aarzelende vraag en zelden door zekerheden. Dat is een rustgevende gedachte.

Ritme. Regelmaat. Rust. Het lijken in een doordravende doldraaiende wereld luxe artikelen te zijn geworden. En toch ligt het heel dichtbij. Je hoeft je alleen maar het punt te realiseren van waaruit je bent vertrokken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten