vrijdag 6 september 2013

Connecting the dots



‘De lijn is een punt die zich in beweging zet’. Een reflectie van de kunstenaar Paul Klee. Nulla dies sine linea. ‘Geen dag zonder lijn' betekent bij Klee dat je elke dag met je vak bezig moet zijn, telkens even moet denken waarom het ook weer te doen was in je leven. In zijn geval was dat de scheppende kunst, maar het geldt eigenlijk voor iedereen. De schrijver en journalist kunnen geen dag zonder geschreven regel, de  filosoof niet zonder een uurtje Kant lezen, de jurist niet zonder haar jurisprudentie, de atleet niet zonder zijn kilometers en de wielrenner niet zonder zijn dagelijkse training van twee uur fietsen, de docent niet zonder reflectie hoe het leren nog beter kan.

De lijn is nooit af, groeit als een organisme verder en verder. De lijn gaat op reis en beleeft steeds nieuwe avonturen. De lijn krijgt een eigen leven in een eindeloze reeks mogelijke figuren en kruisingen van lijnen. Het is, kortom, een scheppend beginsel, dat zich iedere dag opnieuw doet gelden. Het is herbeginnen, het tegenovergestelde van de herhaling of de mechanische verveling. Punt. En altijd ben ik benieuwd wat er na de punt komt.

Inmiddels is het een week geleden dat we met dertien ervaren innovators in het onderwijs de Lerende Reis zijn begonnen. Relatieve eenlingen die zich proberen los te zingen van de wereld van conventies. Inventies in plaats van conventies. Stuk voor stuk zijn het mensen die streven naar een ruimere blik, naar een andere manier van denken en handelen in het onderwijs. En dat andere denken en handelen vraagt om andere contexten omdat alleen die leiden tot schuivende inzichten. Creatieve uitingen en innovatieve ideeën staan meestal niet op zichzelf maar ontstaan binnen een bepaalde context van niet traditioneel denken. Buiten je eigen denkkaders treden leidt tot het zien van nieuwe oplossingen. Zo groeit het besef dat er met verschillende brillen gekeken kan worden, dat je het denken over onderwijs kunt herdenken.

Onderwijs is te belangrijk om er niet mee te experimenteren. En dat hebben we gedaan. Josephine en ik hebben gekozen voor een andere aanpak die je zou kunnen samenvatten met: RUIMTE maken en Ruimte laten. Geen onderzoeker of trainer als eigenaar van een leertraject, maar de groep als regisseur van haar eigen leerproces. Niet lean and mean, maar leeg en ruim. Een vrijplaats of agora bieden waarin je met anderen relatief tijdloos kan filosoferen en autonoom kunt creëren. Ruimte maken en laten om iets moois en nieuws te laten ontstaan. Iets essentieels zonder overbodigheden. Spannend. Ook voor mij. Ik ben geneigd om stevig in het proces te zitten. Er ontgaat mij geen trillend bovenlipje, of een ontwikkelend patroon in groepsprocessen. En dan niet ingrijpen maar de groep alleen maar volgen in aandachtige aanwezigheid.

Leiden en volgen. Iemand die iets creëert leidt degene die het aanschouwt ergens naar toe. Jij, de ontvanger, volgt daarin misschien, maar er is geen vaste weg, alleen die van jezelf. Een weg naar jouw en mijn persoonlijke vragen. En wie is daarin leidend? Wie of wat zet je aan om je eigen pad te volgen? Vragen die ik mij stel. Wie ben ik en wat is mijn rol als ik niet meer de initiator ben van de leerprocessen van de ander of van de groep die ik begeleid. En wat houdt die begeleiding dan eigenlijk in? Is het hebben van hoge verwachtingen en het faciliteren en aanwezig zijn genoeg? Reflecties van een vertwijfelde trainer.

De Lerende Reis gaat voor mij over grensoverschrijdende samenwerking, pedagogische professionals, kennisdeling, creatieve spanning, nieuwe combinaties, over de afwezigheid van regels en procedures, over collectieve ambitie, bescheidenheid, betrokkenheid en zelforganisatie, over synergie, verrijking van verschillen en over dienend leiderschap. Bij dat laatste heb ik altijd de neiging om leider schaap te schrijven. Loopt een goede herder voor of achter de schapen?

De eerste voorzichtige stap is gezet. En nu maar met zijn allen ontdekken welke lijn er zal ontstaan. Wat uiteindelijk in februari zichtbaar zal zijn, we zullen het beleven.
Graag sluit ik af met de bekende woorden van Klee:  'Kunst geeft niet het zichtbare weer, kunst maakt zichtbaar'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten