zondag 1 september 2013

Hardnekkige Heermoes

Renée en ik hebben een heerlijke moestuin. Ik ken geen plekje waar ik zo snel in slaap val. Een watertje voor ons en een paar hanige hanen die de hele dag door kraaien aan de overkant. Ons tuintje is anders dan de tuin van onze buurman Bas die dit stekje al een jaar of vijftig bebouwd. Rechte stroken, grote productie. Wij zijn een jaar of vier bezig. Ik vooral met spitten om te zorgen dat Renée lekker met haar plantjes kan praten. Met haar koperen tuingereedschap heeft ze er een mooi tuintje van gemaakt ondanks de strijd tegen de hardnekkige heermoes. Het lijkt een ongelijke strijd. De heermoes blijft terugkomen, vooral op plekken waar we niet hebben gespit of kunnen spitten, zoals onder het terras of rondom de vruchtstruiken. Gif willen we niet gebruiken maar wat dan wel?

Teruggekomen van vakantie zien we dat onze boze buurman Bas de heermoes aan de waterkant van ons landje en op de grens van zijn en ons land met gif heeft bespoten. Ook rond onze bessenstruik en tomaten. Buurman Bas heeft natuurlijk last van onze heermoes en heeft geklaagd bij de botte bestuurders van de vereniging die net als hij als sinds mensenheugenis op de tuin zitten en die hebben vervolgens actie ondernomen in onze afwezigheid.

Een andere Bas, Bas Rosenbrand, oprichter van Iederwijs, de school van onze kinderen, heeft in zijn boek Rondspraak vier verschillende vormen van communicatie beschreven die voortkomen uit de houding die je naar een ander hebt. Noem het vier verschillende systemen elk met hun eigen dynamiek. Het bepaalt je communicatie, hoe je beslissingen neemt, conflicten oplost, wat je ziet als kwaliteit en verantwoordelijkheid, hoe je naar leren kijkt, hoe je leiderschap invult enz.
In het kort, op een rijtje:
Ik tegen de ander. De ander is een bedreiging. Ik heb gelijk en jij dus niet. En dat zal je weten ook.
Ik of de ander. De ander is de concurrent. Wedstrijdjes om macht. Ik heb meer gelijk dan jij.
Ik en ander. De ander is je partner. Uitwisseling, afstemming en matchen van verwachtingen. Delen.
Ik ben de ander. De ander is een deel va het geheel. Compassie en empathie als resonantie in je eigen wezen van wat de ander voelt. (www.rondspraak. nl)

Vanmorgen hebben we besloten om door te gaan met onze moestuin maar wel op een andere plek. Op zoek naar vruchtbare grond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten