woensdag 11 april 2012

In den Beginne


Zojuist in bad geweest. Ik voel mij grieperig en ik weet dan nooit of een bad op die momenten goed is of juist niet. Ik merk wel dat ik mij niet kan overgeven aan ontspanning, ongelukkig genoeg ontspan ik ook niet in het overgeven. In plaats daarvan bereid ik mij voor op mijn bijdrage tijdens een congres van de HBO Raad. Over de rijke leeromgeving. In mijn leven heb ik gelukkig vele van die scholen mogen bezoeken en mogen bijdragen aan de ontwikkeling. Scholen.  Afkomstig van scolae dat letterlijk vrije tijd betekent. Voor mij zijn rijke leeromgevingen scholen met een minimale structuur en een maximale vrijheid. Niet de vrijheid in de zin van ‘zoek het maar uit’ , maar plekken waar we de ruimte ervaren en gestimuleerd worden om nieuwe wegen te verkennen. Vrijheid met Verbondenheid. Waar leren ontdekken is. Of ontwikkeling. Heb dat altijd een mooi woord gevonden. ONTWIKKELING. 12 letters en midden in staat IKKE. Ken U Zelve stond bij binnenkomst van de tempel van het Orakel van Delphi. Niets teveel stond geschreven bij de uitgang. Ik dreig mij weer te verliezen in het teveel.

O die Zee
Een jaar of zes geleden hebben vrienden en ik het Ithaka Project opgericht. Een 12 weeks traject met ontspoorde jongeren met het verhaal van de Odyssee als thema. De omzwervingen van de held Odysseus, de oorlog in Troje, zijn terugreis die maar niet wilde vlotten omdat Posiedon iedere keer dat hij dacht dat hij thuis was, weer een belemmering opwierp. En eenmaal thuis aangekomen moest hij ook nog eens keer de 108 vrijers die de hand van zijn Penelope wilden hebben, vermoorden. De reis van de held die op weg gaat, zijn missie ontdekt, op weg daar naar toe vele twijfels tegenkomt en gelukkig ook zijn Mentor. Die zijn talenten ontdekt maar ook bewust wordt van de talenten die hij nog heeft te ontwikkelen om thuis te komen. Talenten waarop hij uitgedaagd wordt en af en toe lijkt eht alsof het hem nooit zal lukken. En dan heb je 1 keer al die talenten ontdekt en kom je op een plek terecht waar je verleid wordt om vooral maar niet naaar huis te gaan. Een dijk van een rechtspositie, prachtige vrouwen, het lekkerste eten en 26 keer seks op een dag. Welke man verlangt dan naar huis? En gelukkig komen dan de Goden in beweging en sturen Hermes, de man van de gevleugelde woorden. Boodschapper van de Goden en bedrieger van zijn broer. Hermes wakkert het verlangen aan en voorziet hem van de middelen om een vlot te bouwen. En vlot een beetje.

E=Z X M X T
Het Ithaka Project kende een eenvoudige formule: E=ZxMxT. Eigenaarschap= ZelkennisX MissieX Talent. Met de twaalf jongeren vertrokken we met de Helena, een rivierschip, van het RDM terrein dat zes jaar geleden nog woest en ledig was. Militaire oefeningen in de dokken en voor de rest was het om het in het Rotterdams te zeggen een achterlijke teringzooi. Wie had toen de metamorfose kunnen voorspellen? It all started when a few friends and I started tlking  at the kitchen table. Waren de woorden van Wangaari Maathai toen ze de Nobelprijs in ontvangst mocht nemen.  
Ik typ nu hele andere woorden dan ik in bad had bedacht. Daar was ik meer bezig met mezelf te presenteren aan een nog niet bestaand publiek waarschijnlijk in woorden die maandag toch anders uit mijn mond komen. Waarom houd ik mij toch zo bezig met het willen vestigen van aandacht op mijzelf en tegelijkertijd niet de aandacht op mij zelf wil vestigen? En dan ook nog eens op een manier dat andere mensen niet zien dat ik de aandacht op mijzelf wil vestigen. Ik verlies mij zelf uit het oog voor een moment in de toekomst dat waarschijnlijk toch niet zal plaatsvinden. Dus waarom de woorden niet laten rusten tot het moment van maandag is aangebroken? Er staat immers niets op het spel?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten