woensdag 10 oktober 2012

De intentie van gelijkgestemden

Gisteren had ik weer een ontmoeting met Arie Voorburg. Hij is als filosoof/ systeemecoloog bij Arcadis en betrokken bij diverse grote innovatietrajecten in Rotterdam. Een heerlijk gesprek over ploeterende piramides en bruisende netwerken. Traditionele organisaties lossen hun problemen op met hiërarchie en routines, met harkjes en piramides. En die piramides moeten plat. Een platte organisatie zit zo in elkaar dat routines voortdurend vanzelf ter discussie worden gesteld waardoor je de condities creëert om je voortdurend aan te passen aan de omgeving en tot vernieuwing komt.  Arie nuanceert door in te zoomen op het verschil tussen adaptatie en evolutie. Adaptatie is een intern proces en evolutie is het ontvouwen daarvan in de buitenwereld.

Arie is een Veranderaar, iemand die het verschil wil maken. Ik zie mijzelf meer als een Ontwikkelaar. Ik ben meer iemand die aansluit bij wat is. Volgens mij leidt ontwikkeling altijd tot groei en verandering maar leidt verandering niet altijd tot ontwikkeling. Toch maar eens aan Arie voorleggen.

Hierna had ik een voor het eerst in heel lange tijd weer een ontmoeting met Rien. Rien is theoloog en uiterst behoedzaam. Ieder woord is weloverwogen en toch ben ik dol op die man. Telkens verbaast het mij hoe gemakkelijk we met elkaar omgaan. Moeiteloos. Ondanks of misschien wel dankzij het feit dat we heel verschillend zijn, aanvaarden we elkaar volledig. Is eigenlijk ook heel natuurlijk. Alles in de natuur neemt de weg van de minste weerstand en zo is dat ook in onze relatie. 

We spreken over het belang van levende rituelen en de dag van de Dialoog die hij in Leeuwarden organiseert. Geen debat, geen discussie maar een dag waarop mensen door diep te luisteren, door afstemming op zoek gaan naar antwoorden. Zonder afstemming….ontstemming. Met Rien is die afstemming er meteen. Zitten al snel op dezelfde golflengte en dat levert iedere keer weer een verdieping op van onze vriendschap. Noem het geluk. En gelukkig ben ik als ik dat niet hoef te zijn. 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten