De leukste spelletjes zijn voor mij die met de minste
spelregels. Bij tikkertje gaat het er om zo snel mogelijk iemand af te tikken
en bij verstoppertje gaat het om zo snel
mogelijk iemand te vinden. Hoe simpel kan het leven zijn? In mijn werk ben ik
dan ook altijd op zoek naar het antwoord op de vraag welke minimale structuur
we nodig hebben om zoveel mogelijk ruimte te hebben om te leren, ons te ontwikkelen. Dat is de
basisvraag bij iedere klus die ik doe. Welke interventies kunnen achterwege
blijven, voegen niets toe en staan alleen maar verandering in de weg? Het gaat
dus om het elimineren van belemmeringen of beperkingen. Om te zorgen voor een
zo groot mogelijke vrijheid. Maar is dat wel verstandig?
Kunst leeft van
beperkingen en gaat dood aan vrijheid. Een uitspraak van Leonardo da Vinci. ’s Avonds kwam Bas langs. Bas is mede-oprichter van Iederwijs, de school waar onze kinderen en wij nog steeds met veel
vreugde aan terugdenken. Natuurlijk had ook deze school, waar de vrijheid van
kinderen om zelf vorm te geven aan hun leren, haar beperkingen. Desalniettemin zijn we blij dat we eens de
stap of noem het sprong hebben gemaakt. Een sprong in vertrouwen. Wat gebeurt
er als we jonge mensen zelf regisseur laten zijn van hun leerproces? Durven we
als ouder of als leerkracht de controle los te laten? Wat gebeurt daar op die
grens? Voor ons was dat in ieder geval veel leren. Leren gebeurt voor mij op de
grens van weten en niet weten. Maar wat is leren eigenlijk? Als ik mijn bijbel,
het etymologische woordenboek, er op na sla dan blijkt dat leren van lira afstamt. Het volgen van een spoor.
Dus niet het trekken van een spoor waar we leerlingen in zetten maar hen
volgen. En dat betekent in aandacht aanwezig zijn. Niets meer en niets minder. In die zin zou je
kunnen zeggen dat leren groeien in bewustzijn is. En heeft dat bewustzijn
grenzen?
Gesprekken met Bas zijn altijd gesprekken op de grens. Edge
conversations. Geen gezellig gebabbel maar meteen de diepte in. Over John Croft die stelt dat onze
toenemende behoefte aan meer heeft geleid tot een enorme complexiteit die niet
meer dienstbaar is aan de mensheid. Als een kankergezwel die zich ongelimiteerd
vermeerdert, zorgt onze comparing mind, ons verlangen naar meer, beter, verder
, er uiteindelijk voor dat we voor een keuze geplaatst worden. Of we maken een
evolutiesprong of we vreten onze omgeving kaal en leggen daarbij uiteindelijk zelf
ook het loodje. Precies hetzelfde als een kankergezwel doet. Hij eet zijn
omgeving op en als er niks meer te eten is, dan vreet hij zichzelf op. Voor
John Croft gaat het om in het vuur van die wanhoop te durven zitten. En van
daaruit verantwoording dragen voor het leven.
Als je het spel wilt
veranderen, moet je het meespelen, vertelt Bas nog. Doe je dat niet dan
loop je een sterk risico een slachtoffer te zijn en te blijven. Of je wordt de
speler. En die vrijheid of keuze heeft ieder mens. Alleen kun je die pas ervaren als je
aanvaardt wat is. Van daaruit ontstaat ruimte. En dat betekent ook het onder
ogen zien van wat niet altijd leuk of beperkend is. Om van daaruit een stap,
wellicht wel een sprong te maken.
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10..Wie niet weg is, is gezien. Ik kom.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten