maandag 10 september 2012

Voorbij de Helpoort

Via de Helpoort en door de Poort van Waarachtigheid liepen we toen we de koperen klanken van een fanfare orkest hoorden. We pakten een picknickkleedje uit een kist en nestelden ons onder een oude linde. Eindelijk kon de zware rugzak af. Zodra ik de klanken van een tuba hoor, tuiten mijn lippen zich als vanzelf, bollen mijn wangen zich, krullen mijn mondhoeken omhoog  en blaas ik mijn partijtje mee. Zielsgelukkig. Een blauwe lucht, een enthousiast orkest en mijn oudste dochter die vertederd naar haar vader kijkt. Het orkest besluit na een Franse sessie met Non, je ne regrette rien.

Geluk valt niet te plannen. Het gebeurt je op momenten dat je het niet verwacht. Het ene moment loop je te zeulen met een veel te zware rugzak in een veel te hete septemberzon, het volgende moment lig je ontroerd op je rug te luisteren naar bloasmuziek van Sint Cornelius uit Borgharen.  Geluk heeft met tijd niets te maken. Of misschien wel alles. Het hangt er maar van af hoe je tijd definieert. De oude Grieken kenden daar twee begrippen voor: Chronos, de onverbiddelijke, lineaire tijd, de klok,  en Kairos, de gepaste tijd, het kompas. De tijd die niet verloren gaat en die je voelt bij overlijden of verliefdheid. Of bij een optreden van een fanfareorkest of een volledig opgeruimd aanrecht. Tijd die in sommige gevallen stil lijkt te staan en waarin JIJ niet meer degene bent die plant. Het overkomt je en dan niet als Slachtoffer maar als Speler. Een essentieel verschil.

Geluk valt wel te plannen.   Of wellicht is het beter om te zeggen dat je wel de omstandigheden kunt creëren waardoor het geluk jou kan vinden. Voor mij betekent dat dat ik open sta voor mijn omgeving en dat ik mij kan laten verrassen.  Misschien zou je zelfs mogen zeggen dat het een keuze is. Of je kiest er voor om Slachtoffer te zijn en te blijven of je kiest er voor om Speler te zijn. Kiezen voor Verwarring of  voor Verwondering? Verwarring gaat altijd gepaard met vechten, vluchten, vermijden, verdringen, verharden, verstarren en verzuren. Verwondering start met verbazen, verrassen, verbeelden en vreugde en vrede. Een Veessie. Om van Verwarring in Verwondering te komen is het nodig om de tijd te Vertragen en te Voelen. En versteld zijn wat in dat proces naar boven wil komen.

Indal en Philips. Deze week was ik facilitator bij de eerste teamdag van het nieuwe salesteam van Philips Indal. Philips heeft kortgeleden Indal, haar grootste concurrent op het gebied van Outdoor Lighting,  overgenomen en mijn inschatting was dat er met name bij de Indal mensen enige verwarring zou kunnen zitten. Ik had de dag ervoor alle mensen nageplozen op Facebook en Linkedin en van een aantal mensen een duidelijk profiel gekregen. Hoe meer iets gekend wordt, hoe groter het respect.

Zien, horen en begrijpen. Ik hield een korte incheck ronde waarin mensen zichzelf voorstelden, vertelden welke rol ze speelden in de organisatie en iets over zichzelf zeiden dat anderen wellicht niet zouden weten. Het leverde mooie ontroerende verhalen op over bijdragen aan het welzijn van Braziliaanse zwerfkinderen of vrijwilliger zijn bij een gehandicaptenorganisatie. Waar weinig werd verteld kon ik inspringen met wat ik op internet was tegengekomen. Wat ook hielp was mijn vermogen om iedereen binnen een half uur bij naam te kennen. Mensen voelen zich dan al snel gezien, gehoord en begrepen. En dat is nodig om ook anderen, en dus ook de aanvankelijke vijand, te kunnen zien, horen en begrijpen.

C’est le ton qui faites la musique. De toon was gezet en de dag werd een groot succes. Er werd gedeeld, veel gelachen en mensen hebben zin gekregen om met elkaar verder te gaan. Geluk valt niet te plannen maar met een beetje echte aandacht kom je wel iets dichter in de buurt. Moet je natuurlijk wel voor openstaan en je eigen partijtje mee willen blazen.

Heeft u behoefte aan een aandachtige dirigent die kan zorgen voor een onverwacht akkoord? 0654784228

Geen opmerkingen:

Een reactie posten