dinsdag 11 september 2012

Stakende stemmen


Vanmorgen word ik wakker met een stemmetje dat zegt dat ik moet schrijven. Gewoon weer lekker om 5 uur opstaan en woordjes melken. Luister ik naar die stem of draai ik mij weer om en probeer ik mij zelf weer in slaap te woelen? Ook dat is natuurlijk weer een stemmetje. Naar welke stem ga ik dan luisteren? Hoe weet ik nou wat goed voor mij is?

Stemmen. De hele dag door. “Doe dit. Laat dat.” In het prachtige boek, Terug van nooit weggeweest, beschrijft  Jan van Delden de lotgevallen van Odysseus die na 20 jaren omzwervingen weer terugkeert naar Ithaka. Eindelijk thuisgekomen moet hij nog de strijd aan met de 108 vrijers die dingen naar de hand van zijn Penelope. 108 vrijers. Stemmen in je hoofd. Een voortdurend Ajax-Feyenoord. Ik en de ander.

Morgen is het tijd om mijn stem uit te brengen. Een keuze te maken uit het gekakel dat de laatste weken de media domineert. Stemmen is kiezen. In mijn leven ben ik er wel achter gekomen dat als ik niet kies, er voor mij wordt gekozen en dat laatste heeft het mij niet altijd gemakkelijker gemaakt. Alhoewel ik dat ook weer betwijfel als ik het overdenk. Maar eigenlijk betwijfel ik alles als mijn denken mij weer overneemt. Mediteren dan? Lekker stil worden van binnen? Staken de stemmen dan? Eventjes. Totdat ik weer in de file sta, iemand voorpikt bij de bakker of als ik Geert Wilders hoor praten.

Inmiddels is het half zeven en ik ben blij dat ik naar het stemmetje heb geluisterd dat mij sommeerde om naar beneden te gaan om te schrijven. Het doet mij goed als ik mijn woordjes melk. En waarom dat zo is? Ik heb geen idee. “Je moet gewoon doen wat het is dat je niet kunt laten,” zou mijn vader zeggen. En dankbaar zet ik een punt achter deze zin. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten